Belangrijke informatie over nummerbehoud
Ja, je kunt altijd jouw nummer behouden. Dit kun je tijdens het overstappen aangeven bij iedere provider. Je nieuwe provider vraagt nummerbehoud aan bij je oude provider en zorgt ervoor dat je nummer blijft werken.
Toch behandelen telefoonproviders nummerbehoud verschillend. Bij Tele2 kun je 4 maanden vóór het einde van je contract nummerbehoud aanvragen, bij Simyo kan dit pas 2 maanden voor het einde van je contract. Doordat je bij de meeste providers pas 2 maanden voor het einde van je contract je overstap mag aanvragen is dit voor de meeste consumenten niet relevant.
Hoe geef ik aan dat ik mijn nummer wil behouden?
Tijdens het bestellen van jouw nieuwe abonnement kun je aangeven dat je jouw nummer wilt behouden. Per provider verschilt op welk moment tijdens het bestellen dit gedaan kan worden. Het kan een aparte stap zijn in het bestel proces of aangegeven worden bij de laatste stap. Bij sommige providers heb je jouw oude simkaart nodig om nummerbehoud te kunnen aanvragen. Op je oude simkaart staat een code die de provider kan vragen. Hiermee kan de provider controleren dat jij daadwerkelijk in het bezit bent van dit nummer.
Nadat je bij je nieuwe provider hebt aangegeven jouw huidige nummer te willen behouden zal deze provider de rest doen. Het kan zijn dat je aanvraag tot nummerbehoud wordt afgewezen. In de meeste gevallen komen gegevens van je oude provider niet overeen met de gegevens in jouw bestelling. Bewaar daarom altijd je oude simkaart tot je nummer is overgezet naar jouw nieuwe provider.
Ik heb mijn oude simkaart niet meer
Het kan gebeuren dat je geen toegang meer hebt tot jouw oude simkaart. Deze kan bijvoorbeeld gestolen zijn. Het is belangrijk dat je een nieuwe simkaart aanvraagt bij je oude provider, dit kost meestal tussen de 5 en 15 euro. Met die nieuwe simkaart kan je dan nummerbehoud aanvragen. Je oude provider moet meewerken met het overzetten van jouw nummer.