Iedereen is er wel bekend mee, je wilt een video bekijken op Youtube maar er wordt niks afgespeeld. Vaak komt dit omdat je internetsnelheid niet snel genoeg is om tijdens het afspelen de video te laden. Wat kan je doen aan slecht bereik?
Update je telefoon & Sluit alle apps
Bij een slecht bereik kun je als consument een paar acties ondernemen om je bereik te verbeteren. Voordat je hiermee aan de slag gaat is het belangrijk dat je je telefoon helemaal geupdate hebt met de meest recente software. Verder zorg je ervoor dat alle apps die internet verbruiken afgesloten zijn. Denk hierbij aan: Facebook, Chrome, Netflix, Whatsapp etc. Vaak blijven applicaties zoals dit op de achtergrond actief. Het opnieuw opstarten van je telefoon zal niet alle applicaties sluiten.
Als je een Android telefoon hebt kan je vrij makkelijk alle apps afsluiten door één van de knoppen naast de home knop te drukken. Zie hieronder een voorbeeld:
Nadat je alle applicaties die internet verbruiken hebt afgesloten voer je een speedtest uit. Als deze downloadsnelheid nog steeds erg afwijkt van de geraamde snelheid kun je de volgende stappen uitvoeren:
Bekijk de dekkingskaart van de provider
Bijna alle providers hebben een dekkingskaart online waar je kan kijken of je überhaupt bereik zou moeten hebben. Hier vul je je postcode in, waarna je ziet of de provider daar mobiel internet aanbiedt. Aan de hand van de dekkingskaart kan je bekijken wat de verwachte kwaliteit van je internet moet zijn. Omda
Bekijk de signaal sterkte die je binnenkrijgt.
Door naar de signaalsterkte te kijken . Als je een zwak signaal binnenkrijgt zal je verbinding uiteraard ook erg slecht zijn.
Wat is een goede signaal sterkte?
Wat betekent die signaalsterkte dan? Dat hebben wij hieronder simpel weer proberen te geven in een tabel. De signaalsterkte wordt aangegeven in dBm.
Signaal sterkte | Verbinding | Opmerking |
---|---|---|
-90 dBm of hoger | Geweldig | |
-98 dBm | Goed | Goed voor streamen & online video’s kijken |
-105 dBm | Redelijk | Prima voor internet / email / whatsapp |
-111 dBm | Slecht | Vanaf dit punt mag je vaak kosteloos opzeggen bij je provider. |
-112 dBm of lager | Totaal onbetrouwbaar |
Android
Op Android kan je het zo vinden: Ga naar Instellingen > Info Telefoon > Status (of Statusgegevens) > Status Simkaart. Je ziet dan onderaan staan ‘Signaal sterkte’. Vaak staat dit aantal in de min, zoals bijvoorbeeld -90 of -120.
Apple
Voor Apple gebruikers is het wat lastiger, je moet eerst je Wifi verbinding uitzetten. Daarna moeten ze het volgende nummer intoetsen: *3001#12345#* . Dit nummer zorgt ervoor dat er een nieuw scherm geopend wordt. Kies daarna LTE > Serving Cell Meas. Onderaan zie je ‘rsrp0’ staan. De hoeveelheid die daar staat bepaald de signaalsterkte op je iPhone.
Wat kan je doen als alles niet werkt
Wanneer je alle stappen hierboven hebt uitgevoerd, en je nog steeds geen goed bereik hebt. Dan is het verstandig om een nieuwe simkaart te bestellen bij je provider. De kans is groot dat het verminderde bereik komt door een beschadigde simkaart. Werkt ook deze simkaart niet goed, dan moet je een onderzoek laten starten door je provider.