Per 1 mei 2017 gelden er opnieuw meer regels omtrent abonnementen met een telefoon. Als je kiest om een telefoon op afbetaling te kopen bij een mobiel abonnement en je betaald meer dan 250 euro als telefoonkrediet dan moet je een inkomenscheck doen. Als je nu een telefoon op afbetaling afsluit zal dit ook invloed hebben op het maximale bedrag dat je kan lenen bij een hypotheek.
Strijd bij de rechter
Sinds een aantal jaar wordt er veel gediscussieerd over een ‘gratis’ telefoon bij een abonnement. De discussie is begin 2014 begonnen, sindsdien heeft de Hoge Raad geoordeeld dat een gratis telefoon een product is dat je over de duur van je contract afbetaald. Hierdoor wordt een ‘gratis’ telefoon als een lening gezien kunnen worden en zou daarom onder de Wft vallen. Als het krediet van lenen, dus de afbetaling van de telefoon, hoger is dan 250 euro moet er van het AFM een krediet tabel zichtbaar zijn met daarin hoeveel het kredietbedrag zal zijn en hoeveel de consument moet afbetalen. Hieronder is een voorbeeld van een krediettabel te zien. Deze krediettabel is gebaseerd op de prijzen van de Samsung Galaxy S8 bij KPN.
Totale toestelkosten | Eenmalige betaling | Totaal kredietbedrag | Termijnbedrag | Duur overeenkomst | Rente |
---|---|---|---|---|---|
€ 696,- | € 24,- | € 672,- | € 28,- | 24 maanden | 0% |
Veranderingen per 1 januari en 1 mei
Per 1 januari 2017 worden mobiele provider verplicht op hun website een waarschuwing te plaatsen met ‘Let op! Geld lenen kost geld’ daarnaast is ook een krediettabel verplicht wanneer het krediet 250 euro of meer is. Eerder in februari heeft goedkoopste-telefoonabonnement.nl geconstateerd dat deze tabel niet altijd up to date is met de laatste prijs informatie óf in enkele gevallen het over een totaal andere telefoon ging. Hieronder is de voorbeeld tabel te zien van Tele2.
Per 1 mei is het ook verplicht dat er een inkomenstoets wordt uitgevoerd bij een telefoonkrediet van boven de 250 euro. Bij deze inkomenstoets wordt er gekeken naar de draagkracht van degene die het abonnement aanschaft. De mobiele provider wil dan de inkomsten en vaste lasten weten zodat berekend kan worden of er genoeg draagkracht is voor het abonnement. Daarnaast geldt er ook een BKR registratie bij een telefoonkrediet van meer dan 250 euro. De inkomenscheck lijkt ook nog niet overal geïmplementeerd te zijn, bij Telfort is de check eenvoudig te omzeilen tijdens het bestelproces.
Nieuwe regels maar onduidelijkheid blijft
Hoewel deze regels voor duidelijkheid moeten zorgen tijdens het vergelijken zijn er in de huidige transitie fase nog veel onduidelijkheden. Eén van de punten is bijvoorbeeld dat niet elke telefoon provider meldt de consument geregistreerd zal worden bij het BKR bij een telefoonkrediet van meer dan 250 euro. Zo melden Telfort, Vodafone, KPN en T-Mobile niet dat er een BKR registratie plaats vind bij een telefoonkrediet van meer dan 250 euro. Daarnaast geeft Tele2 ook niet duidelijk weer wat het telefoonkrediet is bij een andere telefoon dan de iPhone 7.
Nieuwe regels zorgen voor een lagere hypotheek
Met de nieuwe regels omtrent de aanschaf van een telefoon moeten voor duidelijkheid zorgen voor consumenten. Doordat de providers de regels anders lijken te interpreteren is het nu juist onduidelijk geworden. De aanbiedingen van Tele2 kan je niet vergelijken met die van andere providers daarnaast lijkt het alsof je bij Telfort, Vodafone, KPN en T-Mobile geen BKR registratie bij een telefoonkrediet van meer dan 250 euro krijgt omdat deze providers daar niks over melden in het bestelproces. De providers vermelden het wel op een aparte pagina maar deze pagina is enkel bereikbaar als je hier expliciet naar zoekt. Het is belangrijk dat de BKR registratie wél vermeldt wordt tijdens het bestellen want als je een hypotheek wil aanschaffen kan dit ervoor zorgen dat het bedrag dat je kan lenen veel lager is.